Отець Георгій Коваленко: “Церква не боїться віртуальної реальності”

Г. Коваленко26 вересня 2013 р., в рамках співпраці “Центру дослідження духовної культури Тернопільщини”, очолюваного доктором історичних наук, професором Бистрицькою Е.В. Та відділенням релігієзнавства Інституту філософії імені Г.Скоровороди НАН УКраїни (керівник – доктор філософських наук, професор Колодний А.М.), була проведена зустріч студентів та науковців з головою синодального інформаційно-просвітницького відділу УПЦ (МП) о. Георгієм Коваленком. Разом зі студентами-істориками ТНПУ, більшість із яких є членами наукового клубу молодих релігієзнавців «Діалоги», з о. Георгієм прийшли поспілкуватися іще й майбутні філософи та політологи з Києво-могилянського академії. Загальну координацію заходу здійснювала доктор філософських наук, професор Людмила Олександрівна Филипович.

Зустріч відбулася у місті Києві, на території Києво-Печерської лаври. Спершу проведення цього заходу було заплановано в інформаційному центрі, де безпосередньо працює о. Григорій та його співробітники, одначе багатолюдність зустрічі спонукала до того, що в організацію були внесені деякі зміни. Розмова відбулася у дружній атмосфері взаємної зацікавленості та поваги.

Георгій ознайомив присутніх з основними аспектами своєї діяльності, як очільника прес-служби УПЦ, зазначивши що сегмент цієї роботи охоплює видання усіх офіційних духовних ЗМІ зазначеної церкви, – а на сьогоднішній день їхня кількість досягла 566 найменувань. Безумовно, такий колосальний обсяг роботи вимагає від синодального інформаційно-просвітницького відділу постійної напруженої праці, застосування новітніх методів і технологій, активно запроваджуваних в сучасному медійному просторі тощо.

Для спрощення процесу пошуку та ознайомлення з медіа-ресурсами УПЦ інформаційним відділом створено каталог православних видань, який представлений в електронному форматі на сайті http://festzmi.org.

Православний медіа-простір сучасності – здобутки та перспективи

О. Геогрій, із гордістю за проведену ефективну роботу, зазначив, що темпи розвитку інформаційних ресурсів УПЦ за останні 25 років суттєво зросли, і продовжують нарощуватися. Так, якщо 1000-ліття Хрещення Русі УПЦ зустрічала з одним пресовим органом “Православний вісник”, то на сьогодні її ЗМІ надзвичайно різноманітні за характером, і включають в себе 40 телепрограм, 82 газети, близько 40 журналів, близько 20 радіопрограм, більше 350 інтернет-ресурсів.Зустріч

Одним із центральних друкованих органів УПЦ є “Церковна православна газета”, котра виходить паралельно російською та українською мовами. В загальному ж, існує перелік з 30 рекомендованих Церквою видань, котрі носять статус офіційних. Синодальний інформаційно-просвітницький відділ займається також виданням книжок. Зокрема, нещодавно було видано ілюстровану працю “Монастирі УПЦ”, одначе, у звязку з фінансовими труднощами та обмеженим наколадом книги, вона вузько доступна для читачів.

Для формування узгодженої концепції розвитку церковних медіа, консолідації та підвищення загального якісного рівня, Синодальним інформаційно-просвітницьким відділом УПЦ проводиться щорічний фестиваль “ЗМІ православних”. Темою цьогорічного фестивалю, який заплановано на жовтень 2013 р., є “Питання розбудови системи підготовки кадрів і підвищення кваліфікації кадрів”.

Як зазначив о. Георгій, захід відбувається на конкурсній основі, в його програмі передбачено чимало цікавих заходів, зокрема й круглий стіл, в роботі якого запланована участь проф. Филипович Л.О. Кількість учасників фестивалю коливається від 100 до 150 чоловік, він є всеукраїнським і охоплює більшість регіонів країни.

Церква та Інтернет

О. Георгій у своїй розповіді багато уваги приділив питанням розвитку сучасного інтернет-простору та інтеграції Церкви, як суспільної інститутуції , в мережеву комунікацію. За словами о. Коваленка, перша інтернет-сторінка УПЦ була створена в березні 1998 р.На сьогодні існує два офіційних самостійних портали – “Українська православна церква” (http://orthodox.org.ua) та “Православіє в Україні” (http://orthodoxy.org.ua).

ЗустрічСлід зазначити, що обидва ці сайти є цілком самостійними і життєздатними ресурсами – над їх створенням та наповненням працює ціла команда фахівців, що позначається на високій якості результату, і свідчить про те, що церква усвідомлює значення формування ефективного паралельного інформаційного простору, котрий не є альтернативним реальному, а покликаний доповнювати та збагачувати його.

Синодальний інформаційно-просвітницький відділ також займається розробкою різноманітних он-лайн проектів, усвідомлюючи необхідність динамізації сучасного інформаційного життя. Зокрема, на сьогодні існує офіційно зареєстрований домен УПЦ church.ua, оформлений як торгова марка, у відповідності з нормами законодавства України.

Співробітники інформаційного відділу активно працюють над створенням єдиного церковного порталу, де у кожної структурно-адміністративної одиниці УПЦ, починаючи від єпархій і закінчуючи окремими храмами, буде своя сторінка. Така структура дає змогу прив’язати портал до карт Яндексу. Планується створити дві системи карт – карту об’єктів і карту діяльності, яка висвітлюватиме весь спектр церковного життя.

Цікавою знахідкою стало створення мультимедійного україномовного додатку до айфонів, який уміщує новини сучасного православного життя, православний календар, читання дня, уривки зі Святого письма, “Молитослова”, додаткову інформацію. За півроку цей додаток скачало понад півмільйона користувачів.

О.Георгій також наголосив на важливості мережевої комунікації в житті сучасної церкви. УПЦ присутня на Фейсбуці,у Твіттері, та інших популярних соціальних мережах.

Інтернет та церква уже давно не антагоністи, – акцентував протодиякон. – Адже вони діють на основі одного й того ж принципу – соборності громади.

“Церква – територія любові”

О. Георгій констатував, що сучасні ЗМІ, на жаль, перестають виконувати виховні, формуючі та інформативні функції, котрі і є власне призначення існування засобів масової інформації. На сьогодні мас-медіа перетворюються в засоби маніпулювання суспільною свідомістю, важелі залякування і джерело розваги. Тож церква повинна протиставити негативному впливу світських ЗМІ свій власний медіа-простір, побудований на принципах просвітництва, виховання та освіти.

Церква не повинна втручатися в політику, державні та економічні процеси. Її метою не є політична агітація, чи накопичування фінансових ресурсів, – адже Церква, в першу чергу, є територією любові.Так зване “політичне православ’я” офіційно заборонене Церквою. Церковні ЗМІ повинні служити єдиній справжній меті – спасінню людської душі, при цьому цьому користуючись всією повнотою технічного інструментарію, який пропонує медіа науковий прогрес ХХІ століття.

Бути християнином – що це означає?

На завершення зустрічі з протоієреєм о. Георгієм Коваленком присутні мали змогу поставити голові Синодального інформаційно-просвітницького відділу УПЦ запитання, які викликали найбільший інтерес, і отримати лаконічні, проте грунтовні відповіді. Зокрема, науковці та студенти цікавилися проблемами життєдіяльності сучасних церковних ЗМІ, існуванням так званих “білих плям” у медійному просторі церкви, розумінням сучасної християнської ідентичності тощо.

О. Георгій зазначив, що сучасна Церква, попри її позірну модерність та динаміку розвитку, залишається досить суворо регламентованою інституцією, екотра не завжди спроможна – і не повинна – відповідати на усі закиди та провокації світського суспільства.

Щодо розуміння суті християнства, то вона впродовж віків залишається практично незмінною. Бути християнином означає служити Богу і ближньому.

Насамкінець о. Георгій наголосив, що людина упродовж свого життя стикається з постійним вибором. Фактично, життя – це і є один великий вибір. Ніхто не може обмежувати людську свободу, отриману від Господа. Лише сама людина може скористатися власною свободою, використавши її так чи інакше. Зокрема, це стосується і людини в сучасному медіа-просторі, в тому числі й віртуальному. Церква не закликає людину відмовитися від Інернету, від тих чи інших благ цивілізації. Потрібно просто за будь-яких обставин залишатися християнином.

Уляна Безпалько

 

Додати новий коментар